Bedrijfskledij bedrukken
Bedrukken van bedrijfskleding is niet iets wat je vaak doet, misschien is het niet eens iets waar je aan denkt als je bedrijfskleding wilt gaan aanschaffen. Waarom zou je het bedrukken, en kan het eigenlijk wel op mijn bedrijfskleding? Het onbekende van het bedrukken van bedrijfskleding maakt vaak onbemind. En dat is jammer, omdat bedrukking vaak van hoge toegevoegde waarde kan zijn voor je bedrijfskleding. Een mooi en duidelijk gedrukt logo zorgt bijvoorbeeld voor een goede herkenbaarheid van je personeel, maar heeft nog veel meer voordelen. Lees snel verder om alles te weten komen over het bedrukken van je bedrijfskleding.
Wat zijn de voordelen als ik mijn bedrijfskleding laat bedrukken?
Veel ondernemers, en dan voornamelijk die in de horeca, laten de kledij voor hun personeel bedrukken of borduren, maar doen dit vooral omdat ze denken dat dit gewoon moet of hoort. Waarom ze het eigenlijk zouden moeten doen, daar wordt niet altijd verder over nagedacht. Maar er zijn meer dan genoeg redenen om je bedrijfskleding te laten bedrukken.
Je personeel wordt direct herkend
Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand in een horecaonderneming een persoon aanspreekt die toevallig ook dezelfde kleur polo of broek aanheeft. Soms een pijnlijk moment voor de aangesproken persoon, maar misschien nog wel pijnlijker voor je organisatie. Je wilt immers dat klanten direct weten wie er werkzaam is en wie niet. Met een gedrukt logo of naam op de kledij van al het personeel voorkom je dit soort situaties, en weet je zeker dat klanten zich niet meer vergissen.
Het geeft je bedrijfskleding de juiste uitstraling
De bedrukking is een verlenging van de huisstijl van je organisatie. In je logo of bedrijfsnaam zitten bijvoorbeeld de kleuren van je huisstijl. Bij elk contact met het personeel ziet de bezoeker van je café of restaurant steeds weer het logo of de bedrijfsnaam. Uiteraard mits deze duidelijk aanwezig is op de kledij, maar over waar je op moet letten bij de bedrukking, daar lees je verderop meer over. Dit zorgt dus direct voor een goede en consistente uitstraling van je bedrijf.
Je personeel voelt zich meer gewaardeerd
Wanneer je personeel kledij draagt met daarop een logo bedrukt zal hij of zij zich meer gewaardeerd voelen dan wanneer bijvoorbeeld alleen een zwarte polo wordt gedragen. Met bedrukte bedrijfskleding ‘draagt’ het personeel namelijk je bedrijfsnaam uit. Dit geeft hen meer trots en waardering voor het bedrijf waarvoor ze werken. Ze werken niet zomaar, maar werken voor jou en daar zijn ze trots op!
Je naamsbekendheid wordt constant uitgedragen
Het liefst blijf je je bezoekers jouw bedrijfsnaam inpeperen, zodat ze je vooral niet vergeten en het liefst nog eens terug komen. En hoe kan je dat constant blijven doen zonder dat de bezoeker het als irritant ervaart? Door ze continue bloot te stellen aan je logo blijf je hen herinneren aan waar ze op dat moment zijn. Je hebt immers je logo ook groot op de gevel en op het menu staan, dus waarom niet op het moment dat ze persoonlijk contact hebben met je bedrijf, namelijk met je personeel.
Je kunt profiteren van belasting aftrek
Bedrijfskleding, net als andere noodzakelijke en minder noodzakelijke benodigdheden voor een onderneming, kost geld. En dus moet je goed bedenken wat je waaraan uit gaat geven. Een grotere bedrukking zal meer kosten, maar wist je dat je dit ook meer kan opleveren? De kosten voor bedrijfskleding zijn namelijk fiscaal aftrekbaar, wanneer aan één of meerdere voorwaarden is voldaan. En één van die voorwaarden is dat het bedrijfslogo groot genoeg is afgebeeld (dus gedrukt of geborduurd) op het kledingstuk. De minimale oppervlakte van de uiting moet dan 70 m² zijn. Hou hier dus rekening mee met wanneer je je bedrijfskleding laat bedrukken.
Hoe werkt het bedrukken eigenlijk?
Er zijn meerdere soorten bedrukkingen, en dus ook meerdere technieken om je kledij te laten bedrukken. Elke bedrijfskledingleverancier heeft zijn eigen mogelijkheden en soms ook specialisatie. Bekijk en vergelijk dus goed de mogelijkheden voordat je een keuze maakt. Houd hierbij rekening met het doel en de kenmerken van je bedrukking en ook van de kledij. Is het bijvoorbeeld kledij die jarenlang elke dag gedragen moet worden? Of is het juist promotionele kledij die daardoor ook een iets korteren levensduur en kwaliteitstandaard mag hebben? Hieronder leggen we kort twee druktechnieken uit, met daarbij de voordelen van elke techniek.
Transferdruk
Bij de methode van transferdruk worden voor elke bedrukking transfers geproduceerd. Je kunt je deze transfers voorstellen als een soort stickers, met daarop het gewenste logo of de bedrijfsnaam. Uiteraard worden deze transfers voor elke bedrukking naar wens en op maat gemaakt voor alle kledij. Deze transfers worden onder een bepaalde hitte en met een bepaalde druk op de werkkledij aangebracht. Onderaan de transfer zit een lijmlaag welke vloeibaar wordt onder de hitte. Als deze vervolgens weer afkoelt verlijmt de transfer zich aan het textiel waardoor de kledij voorzien is van het logo. Normale transfers kunnen tot 60 graden gewassen worden. Wanneer je je werkkledij gaat wassen op maximaal 60 graden zijn deze dus voldoende. Als je je bedrijfskleding echter op 90 graden wilt (laten) wassen, bijvoorbeeld omdat deze bij gebruik erg verontreinigd worden, dan kun je nog steeds gebruik maken van transferdruk. Er zijn namelijk ook speciale transfers die geschikt zijn om te wassen op een temperatuur tot 95 graden.
Een groot voordeel van transferdruk is het feit dat hiermee het hele logo goed te bedrukken is. Dit kan tot op het kleinste detail, dus als je een erg gedetailleerd logo hebt is transferdruk zeker een goede optie. Daarnaast kun je er bij sommige leveranciers voor kiezen om transfers (die dus nog niet op de kleding zijn aangebracht) op voorraad te houden. Dit heeft twee grote voordelen. Enerzijds betekent dit vaak lagere kosten per transfer en dus per bedrukking, omdat je meer transfers in één keer aanschaft. Anderzijds heeft een voorraad transfers het voordeel dat, wanneer nodig, deze direct beschikbaar is. Wanneer je dus op kort termijn nieuwe of vervangende bedrijfskleding met bedrukking nodig hebt, dan staan de juiste transfers al direct klaar om gebruikt te gaan worden.
Zeefdruk
De techniek van zeefdruk werkt iets anders, en heeft ook weer andere eigenschappen en zijn eigen voordelen. Bij zeefdruk wordt een zeef over een raamwerk gespannen, terwijl de inkt door de open delen van de zeef geduwd wordt. De zeef is gebaseerd op een sjabloon van het logo waarmee men wenst de textiel te bedrukken. De mate van dekking kan door variaties in de dikte van het raamwerk bepaald worden. De kwaliteit van de bedrukking is bij gebruik van deze techniek over het algemeen iets minder. Aan de andere kant zijn de voordelen van zeefdruk dat het eenvoudig en snel werkt. Bovendien kan het toegepast worden voor een groot aantal afdrukken en ook op allerlei verschillende materialen zoals T-shirts, sweaters, jassen, fluoriserende vestjes en hemden. Zeker bij grotere afnames is dit zeer voordelig qua prijs. Zeefdruk wordt dan ook vooral ingezet voor bedrukking van promotionele kledij.
Handige tips bij het kiezen van de bedrukking
We sluiten dit artikel af met een aantal handige tips waar je aan moet denken bij het laten bedrukken van bedrijfskleding.
1. Moet de kledij heet gewassen kunnen worden, of bijvoorbeeld chemisch gereinigd?
Sommige bedrijfskleding wil of moet je heet wassen, soms wel op 90 graden. Dit gebeurt bij kledij die sterk vervuild raakt met bijvoorbeeld olie of vetvlekken. Wanneer je deze kledij wilt laten bedrukken, zorg er dan voor dat de bedrukking ook bestand is tegen deze hoge temperaturen.
Wanneer je je bedrukte bedrijfskleding gaat (laten) strijken, let dan extra goed op bij het logo. Het zou kunnen zijn dat deze wel strijkbaar is, maar wellicht dan onder bepaalde voorwaarden. Vraag nadat de bedrukking is gedaan dus zeker naar de (on)mogelijkheden voor het strijken.
3. Binnenste buiten wassen beter beschermd
Net zoals bij het wassen van je eigen kledij thuis, is het altijd beter om de kledij met bedrukking binnenste buiten te wassen. Wanneer je dit namelijk doet heeft de buitenkant van je kledij minder last van wrijving tijdens het wassen, en daarmee ook minder last van slijtage. Naast je bedrukking bescherm je dus ook de kledij zelf beter door altijd eerst de kledij binnenste buiten te keren voordat het gewassen wordt.
4. Gelijktijdig wassen van de bedrijfskleding voorkomt kleurverschillen
Naast dat je alle kledij binnenste buiten zou moeten wassen, is het ook beter om de kledij zoveel mogelijk gelijktijdig te wassen. De voordelen hiervan zijn dat alle kledij dan gelijkmatig “slijt” en ook gelijkmatig invloed ondervindt van onder andere wasmiddelen. Wanneer je echt goede bedrijfskledij aanschaft zal deze kleurvast en slijtvast zijn, maar mocht er toch iets qua uiterlijk veranderen, dan gebeurt dit wel bij alle bedrijfskledij gelijkmatig.
5. Let op de eventuele (extra) levertijd bij bedrukking
De levertijd van nieuwe bedrijfskleding kan per leverancier flink verschillen, dit varieert soms van een paar weken tot een paar maanden. Uiteraard is dit afhankelijk van welke kledingstukken je bestelt en in welke aantallen. Daarnaast zijn er standaard modellen met standaard kleuren en maten, die vaak op kort termijn geleverd kunnen worden. Als je echter je kledij wilt laten bedrukken zal dit waarschijnlijk zorgen voor een langere levertijd. Hoeveel langer, dat ligt aan diverse factoren. Wanneer de leverancier zelf ook bedrukt, zal dit ongetwijfeld sneller gaan dan wanneer je hiervoor verschillende partijen aantrekt. Bekijk dus goed hoe lang het uiteindelijk duurt voordat je je bedrukte bedrijfskleding in huis hebt.