Kleuren gebruiken in je bedrijfskleding. Waar moet je op letten?
Kleuren maken de man. Bij een goed gebalanceerd kleurgebruik in je uniform of werkkledij voelen werknemers zich prettig, versterk je het teamgevoel en krijgen klanten eerder positieve associaties bij je merk. Maar het tegenovergestelde kan natuurlijk ook. Daarom is het goed om na te denken welke kleuren bij je merk, branche en bij de functies van je werknemers passen.
Herkenning & erkenning door kleur in een uniform
Een van de belangrijkste functies van kleuren in je bedrijfskleding is de herkenbaarheid voor je klanten en voor het team onderling.
Herkenbaarheid voor je (potentiële) klanten
Een steward van KLM of een postbezorger van DHL herken je in een oogopslag. Dat is om meerdere redenen belangrijk.
Aanspreekbaarheid
Weinig dingen zijn zo gênant als in de horeca per ongeluk een andere bezoeker aanspreken omdat je dacht dat hij er werkte (want: ook een zwart shirt). Klanten willen in een oogwenk zien wie hen kan helpen.
Veiligheidsgevoel
Is het een gekke man die elke ochtend in je straat rondsnuffelt? Of is het die fijne DHL-bezorger die binnenkort met jouw pakketje langskomt?
Met duidelijke kleuren in bedrijfskleding zorg je voor vertrouwen bij (potentiële) klanten. Ook belangrijk voor wie niet direct contact heeft met klanten maar wel rondloopt op een locatie waar klanten komen.
Onderscheid functie
Met kleuren in je professionele bedrijfskleding kun je ook duidelijk laten zien wie wie is. In een restaurant heeft de bediening bijvoorbeeld witte overhemden aan, terwijl de supervisor een marineblauw shirt draagt.
Verhaal van je merk
Een KLM uniform heeft een andere uitstraling dan het equivalent bij Ryanair. Beide merken vertellen hiermee hun eigen verhaal. Als bedrijf wil je graag dat klanten dat verhaal herkennen. Bijvoorbeeld: KLM-blauw associëren met luxe, klantvriendelijkheid en efficiëntie.
Herkenbaarheid voor je team
Minstens net zo belangrijk – maar vaak onderschat – is het belang van kleur in je bedrijfskleding voor onderlinge (h)erkenning in het team.
Groepsgevoel
Of het nou bij de bakker, slager, restaurant, hotel of museum is, je werkt als team samen om het klanten naar de zin te maken. Op goede én slechte dagen. Duidelijke kleuren helpen medewerkers om zich met elkaar te identificeren. Je krijgt er een groter groepsgevoel door.
Autoriteit
Soms nog een vies woord in Nederland. Maar kleur kan wel degelijk helpen om de leidinggevende functie van een supervisor of teamleider te accepteren. Zeker wanneer deze rol regelmatig rouleert.
Laat je kleuren spreken (niet SCHREEUWEN)
Kleur heeft dus vele functies in je professionele bedrijfskleding. Maar welke kleuren moet je dan precies gebruiken?
Houd rekening met huisstijl en branche
Wanneer je al een huisstijl hebt ontwikkeld, is dit een goed uitgangspunt. Ook speelt de branche waar je in opereert natuurlijk een belangrijke rol. Felrood werkt bijvoorbeeld beter bij een fastfoodrestaurant dan bij een luxe herenmodezaak. We hebben ook een artikel geschreven over wat je kunt bereiken met de psychologie achter kleuren in je bedrijfskleding.
Contrasterende kleuren of gekleurde accessoires
Hoe verwerk je deze kleuren vervolgens? Een minuscuul rood logootje blijft snel onopgemerkt. Je wilt geen fluisterende kleuren. Het omgekeerde is ook niet slim. Hoe comfortabel gaan je medewerkers zich voelen in een FELROZE pantalon en overhemd?
Veel ondernemers kiezen daarom voor een gebalanceerde middenweg. Rustige basiskleuren op broek of overhemd, gecombineerd met een duidelijk logo en bijvoorbeeld een felgekleurde riem in de huisstijl.
Welke kleur heb ik nodig voor mijn bedrijfskleding?
Grote bedrijven zoals KLM of DHL doen uitgebreid marktonderzoek naar de juiste kleuren voor de merkbeleving van hun klanten. Als kleine horecaondernemer of loodgietersbedrijf heb je hier geen budget voor. Toch kun je wel degelijk nadenken over welk verhaal je wilt vertellen met kleuren. Is het luxe dat je verkoopt? Persoonlijke aandacht? Efficiëntie of professionaliteit? Urgentie? Voordelige en snelle service?
Bij SA Wear hebben we inmiddels ruime ervaring met branding via bedrijfskleding. We denken graag met je mee over de juiste kleuren voor het verhaal van jouw bedrijf. Kijk in onze showroom voor inspiratie of plan een afspraak voor advies.